Tikriausiai niekas nesiginčija, kad vienos iš stiprios mokyklos veiklos požymių yra gera komunikacija. Mokyklos svetainė šiuo atveju – viena iš svarbių priemonių. Per jos kūrimą ir valdymą pasimato daug mokyklos kultūros, santykių ir kitų dalykų.
Kada paskutinį kartą sąžiningai peržiūrėjote ir įvertinote savo pagrindinį komunikacijos įrankį? Kokiais kriterijais vadovavotės? Kodėl svarbiausias komunikacijos įrankis yra paskutinėje eilėje vadovų dienotvarkėje? - šis toks labiau retorinis klausimas. Šypsenėlė.
Kuo vadovaujamės mes?
LR Vyriausybės išleistu nutarimu „Dėl bendrųjų reikalavimų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų interneto svetainėms aprašo patvirtinimo”.
Valstybinės lietuvių kalbos komisijos rekomendacijomis.
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos išleistu leidiniu „Internetas visiems: prieinamos skaitmeninės informacijos rengimo vadovas“.
Gerosiomis vartotojo sąsajos kūrimo praktikomis, universalaus dizaino principais.
Know-how įgytu vykdant svetainių mokykloms projektą nuo 2011 metų.
Sveiku protu ir dideliu noru perkelti švietimo įstaigų komunikaciją į aukštesnį lygį.
Šį tą pabandysime surašyti plačiau. Mūsų praktiniai patarimai, pamąstymai be abejo nėra panacėja, bet tai išbandyta ir padeda pasiekti visai neblogą rezultatą. Mažų mažiausiai turėsite bendrą supratimą ar jums yra kur tobulėti ar viskas ir taip gerai.
Pavadinkime tai sąrašu objektų į kuriuos reikia atkreipti dėmesį, kad išvengtumėte savivaldybių auditorių pastabų
Įstaigos oficialus pavadinimas, rekvizitai ir struktūros schema |
Pirmas testas jūsų interneto svetainei. Suraskite pilnus įstaigos rekvizitus. Ar pavyko sėkmingai nusikopijuoti pilną įstaigos pavadinimą? Kaip sekėsi nukopijuoti įstaigos kodą? O ar įstaigos struktūros schema savo vietoje? Ar paskelbta schema yra naujausia (nes ją taip pat privaloma skelbti)? |
Vadovo informacija |
Pasitikrinkite ar yra patalpinta vadovo nuotrauka, CV, paskelbta veiklos ataskaita, darbo valandos, priėmimo valandos, kontaktai? |
Pareigybiniai aprašai, darbo laikas ir kontaktai |
O kitų darbuotojų? Ar yra paskelbti jų darbo grafikai, pareiginiai aprašai, kontaktai? Jei švietimo įstaigos klientai – mokiniai, tėvai – jums trukdo su savo skambučiais, el. laiškais, tai neskelbti kontaktų vis tiek nėra sprendimas. Tinkamas sprendimas būtų tobulinti komunikaciją. Pradedant nuo to ar visa reikalinga informacija prieinama mokyklos interneto svetainėje ir baigiant informacijos teikimo tvarkos įvedimu. Užtenka aiškiai nurodyti kada galima skambinti, kada galima rašyti, kada galima tikėtis atsakymo ir t.t. Tėvai visada elgsis taip kaip jiems patogiau, bet jūsų darbas yra iškomunikuoti, kaip įstaigos darbui patogiau. |
Darbo užmokestis |
Darbo užmokesčio informaciją reikia atnaujinti kas ketvirtį. Yra tekę rasti ir septynių metų senumo. |
Informacijos atnaujinimo data |
Iš kur žinome, kad informacija atnaujinta? Pagal įstatymą svetainės kiekvieno puslapio apačioje turi būti nurodyta kada atnaujinta informacija. Tai yra tam, kad informacijos senumu galėtų suabejoti lankytojas arba svetainės turinį prižiūrintis asmuo. Didelius kiekius informacijos sužiūrėti iš tikrųjų nėra lengva užduotis. |
Ataskaitos |
Ar skelbiate naujausias finansines ataskaitas? |
Paieška |
Ar svetainėje yra paieškos laukelis? O paieškos rezultatai ar tikslūs? |
Svetainės medis |
Ar turite savo svetainėje viso svetainės turinio informacinį medį? |
Navigacijų gylis |
Ar navigacijos nėra gilesnės nei trečias lygis? Informacija turėtų būti trijų paspaudimų atstumu. |
Kodėl tai svarbu?
Įstatymas išleistas, kažkas prižiūri įstatymo vykdymą. Su laiku auditoriai turės vis daugiau argumentų, kaip ir ką būtų galima tobulinti.
Pavadinkime tai sąrašu objektų į kuriuos reikėtų atkreipti dėmesį labiau nei bet kada
Sudėtinga rašytinė kalba |
Jei tekstus rašote sudėtinga profesine kalba arba naudojate griozdiškas biurokratines formuluotes, teks išmokti rašyti paprasčiau. Toks yra ir vienas iš ES tikslų - tekstą turi suprasti tiek pradinę mokyklą, tiek magistrą baigę žmonės. |
Antriniai šaltiniai |
Jei komunikacija laikote nuorodų paskelbimą į trečių šalių šaltinius, vietoje individualaus turinio kūrimo savo svetainės lankytojams, teks to atsisakyti ir išmokti rašyti santraukas. |
Nenaudojamos antraštės ir alternatyvūs tekstai |
Jei mokyklos naujienų skiltyje iki šiol nenaudojote aiškių tarpų tarp pastraipų, neišskyrėte jų antraštėmis, o paveikslėliams nesivarginote uždėti alternatyvių tekstų, jau pradėkite tai daryti, nes jie naudingi ne tik silpnaregiams, bet ir gerą regėjimą turintiems. |
Kliūtys susipažinti su informacija dėl programinės įrangos nesuderinamumo |
Jei į svetainėje skelbiate nuorodas į įvairių formatų bylas, tai pagalvokite ar svetainės lankytojui nereikia turėti bylos atidarymui skirtos specialios programinės įrangos? Pavyzdžiui PPT prezentaciją gali matyt ne visi, nes ne visi turi Microsoft office programinės įrangos paketą. |
Neužvardintos nuorodos į failus |
Jei savo tekstuose nuorodas į kitus šaltinius dedate ant žodelio „čia“, „spausti čia“ ir t.t. Nuo šiol rašykite pilną pavadinimą, kad būtų aišku kur nukreipiamas vartotojas. |
Tekstų ant paveikslėlių rašymas |
Jei mokyklos interneto svetainėje įpratote dėti plakato formato paveikslėlius, su įvairia informacija ant jų, tai žinokite, kad tai nėra geriausias pasirinkimas. Silpnaregių programinė įranga ir paieškos sistemos negali nuskaityti tų tekstų. Jei negalite gyventi be šio formato, tai pakartokite tekstą šalia paveikslėlio paprastuoju būdu. |
Spalvų naudojimas, lygiavimas |
Jei mėgstate savo tekstus pagražinti vaivorykštės spalvomis arba naudoti teksto išlygiavimą pagal abu kraštus – tai jūsų tekstas yra sunkiau skaitomas. |
Didžiųjų raidžių naudojimas | Jei labai norisi kąnors parašyti tik didelėmis raidėmis, tai nerašykite. Šis formatavimo elementas nėra labai naudotinas dėl to paties skaitomumo. O kur svetainės stilius leidžia tai daryti, tai vistiek nereikia jums nieko capslockinti programuotojai išsprendžia tai sistemiškai aprašinėdami visą svetainės stilių. |
Vizualinis triukšmas |
Jei per visą jūsų interneto svetainės ekraną milžiniška ir ryški boružėlės iliustracija, o informaciniai tekstai vos vos matosi, gal kažkam ir gražu, ir labai skoninga, bet labai kenkia skaitomumui. Ir tik primenu, kad darželio interneto svetaines skaito tėvai, o ne vaikai. Norite būti patrauklūs ir žaismingi, investuokite į identiteto kūrimą. |
Kodėl tai svarbu?
Yra Europos sąjungos direktyva, kuri įpareigoja šalis tobulinti biudžetinių įstaigų interneto svetainių prieinamumą. Interneto svetainėse mes tą dalį įpratę vadinti funkcija neįgaliesiems.
Akcentuojama, kad tai nėra tik neįgaliųjų ženklelio paskelbimas, ir net ne programavimo fokusai su kontrastais, paveikslėlių išjungimu. Viskas daug rimčiau – turinys privalo būti skelbiamas kokybiškai. Tam reikia ir žinių, ir techninių galimybių, ir be abejo noro.
Įdomus faktas. Tuos pačius principus, jau kokius dešimt metų, aiškiname savo verslo klientams, tik labiau per įvaizdžio, dizaino kokybiškumo pusę.
Pavadinkime tai sąrašu objektų, kurių pagalba galima įvertinti mokyklos interneto svetainės patogumą
Logotipas |
Ar jūsų svetainės logotipas atlieka pradžios puslapio funkciją t.y. ar ant jo paspaudus vartotojas nukreipiamas į svetainės pradžios puslapį? Ar sugeneravote iš logotipo svetainės piktogramą (favicon), ar palikote turinio valdymo sistemos? |
Navigacijos |
Pagalvokite ar mokėtumėte telefonu, vienu sakiniu, paaiškinti, kur jūsų interneto svetainėje galima rasti priėmimo į įstaigą prašymo formą? Jei neišeina kažko panašaus pasakyti į „Dešiniau, juodame meniu suraskite skiltį dokumentą ir per paiešką suveskite ko ieškote“ – tikėtina, pas jus ne viskas labai teisingai struktūrizuota ir sunaviguota. Ar navigacija jūsų svetainėje tas pats, kas svetainės medis? Ar grupuojate navigacijas pagal įstatymą ir vartotojo lūkesčius? Pavyzdys. Specialistų teikiamas paslaugas skelbiame skiltyje PASLAUGOS ir STRUKTŪRA IR KONTAKTAI, o pagal vartotojo lūkestį reiktų dar sudėti ir į PAGALBA TĖVAMS IR VAIKAMS. Navigacijos gali kartotis, gali vesti ten pat, bet užvardintos skirtingai. Mobilaus telefono navigacija gali, ir net gi turėtų, būti visiškai nesusijusi su įprastų ekranų navigacijomis. Pavyzdžiui priėmimo į įstaigą laikotarpiu, atitinkamas meniu punktas turėtų būti pirmas. O ar pas jus galima rasti navigaciją arba subnavigaciją puslapio pabaigoje, kad vartotojui nereiktų grįžti į viršų? Šis patogumas labai paraverčia mobiliuose telefonuose. |
Nuotraukų karuselė |
Tituliniuose puslapiuose naudojamas nuotraukų slideshow nėra toks šaunus dalykas, kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio. Dažnai, tai būna įgyvendinta kreivai ir dėl to labai kenkia svetainės greitaveikai. Tyrimai rodo, kad antrą, trečią ir t.t. kadrus žiūri labai mažas procentas svetainės lankytojų. Jei yra poreikis parodyti kokia graži mokykla, tam yra skirta skiltis UGDYMO APLINKA. |
Vartotojo kelias |
Angliškai šis funkcionalumas vadinasi breadcrumbs - duonos trupinėliai. Pagal juos vartotojas žino kurioje svetainės dalyje yra ir gali lengvai sugrįžti į ankstesnį puslapį arba į dar ankstesnį. Ar naudojant šį navigavimo elementą pas jus svetainėje nėra tuščių puslapių? Baltas lapas reiškia vartotojo kelio pabaigą ir labai didelį jūsų svetainės trūkumą. |
Paveikslėliai |
Kokios kokybės paveikslėliai? Ar jie atsidaro iššokančiame lange,ar galima naviguoti per visą galeriją ar reikia išjunginėti, sugrįžti atgal? Ar paveikslėlių piktogramos derinamos pagal paveikslėlio turinį - vertikaliai ir horizontaliai? |
Galerija |
Galeriją publikuojate kaip straipsnio dalį ar vis dar, pagal seną įprotį, kolekcionuojate atskiroje skiltyje GALERIJA? |
Dokumentai |
Ar galite juos rasti tvarkingai sukategorizuotus vienoje vietoje? O ar tvarkingai užvardinti failai? |
Lentelės |
Ar lentelės svetainėje tokios pat kaip spausdinate popieriuje ar vis tik pavyksta jas supaprastinti ir pritaikyti interneto svetainei? Ar jos telpa į ekraną? Ar įmanoma jas pažiūrėti per mobilų telefoną? |
Straipsniai |
Ar nurodyta data, suskirstyta pagal kategorijas ar viskas tik "aktualijos"? Straipsnių įrašai turėtų būti kategorizuojami kiek smulkiau, ne viskas yra aktualijos ir net ne viskas turėtų keliauti į archyvą. Apie tai plačiau esame rašę kitame mūsų įraša. |
Autorystė | Ar skelbiate straipsnių, nuotraukų autorius, ar viskas po paslaptinguoju “admin”? Mokykla turėtų būti ta įstaiga, kurioje autorių teisės yra gerbiamos ir puoselėjamos. |
Baneriai |
Ar baneriai turi vieningą dydį? Ar nepasenę? Ar savo kiekiu neužgožia kitos svarbios informacijos? O ar grupuojami, prioretizuojami pagal svarbą? Pavyzdžiui į draugus, švietimo iniciatyvas, mokyklos „medalius“. |
Kodėl tai svarbu?
70% švietimo įstaigų interneto svetainių lankytojų yra tos pačios įstaigos bendruomenės nariai, todėl nereikėtų veltis į grožio konkursus, o labiau fokusuotis į turinio kokybę ir jo organizavimo tvarką.
Kaip mokymo metodikos, taip ir dizainas per ilgą laiką įgauna savo panaudojimo standartus, kurie keliauja iš vieno web produkto į kitą. Universlaus dizaino principai leidžia veikti greitai, išvengti daugelio pasikartojančių dizaino klaidų, o jau padarytas - taisyti greitai.
Vienos gimnazijos darbuotojai kažkada mus pamokė rašyti laiką su tašku, o ne su dvitaškiu. Dar kažkas atkreipė dėmesį, kad po elektroninio pašto trumpinio el.p. dedamas tik taškas – dvitaškio nereikia, jei tai vienas adresas. Savo formatus turi ir adreso rašymas, ir telefono numeriai, ir tų gramatinių subtilybių mokyklos svetainėje yra tikrai ne viena.
Dar pastebėjimas iš mūsų pusės, kad bendrai švarai, tvarkai nepadeda trumpinių įvairovė. Reikėtų atkreipti dėmesį į taisyklių taikymo vientisumą. Labai netvarkingai atrodo, kai vienoje svetainės dalyje rašote el.p., kitoje el.paštas, o trečioje net ir anglišką email. Rašybos formatas turi būti vienas, tekstas taip pat yra dizaino stiliaus dalis. Kaip ir atitraukimas, balta erdvė, šešėlis ir kiti daugiau mažiau mums įprasti, bet neįvertinti dizaino elementai.